Ook in tijden van onzekerheid  - zij het vanwege persoonlijke redenen of vanwege een crisis op de arbeidsmarkt - is het belangrijk om uw carrièredoelen niet uit het oog te verliezen. Er zijn allerlei manieren om uw loopbaan te bevorderen.

We noemen drie belangrijke elementen om doeltreffend aan uw carrière te werken: netwerken, een sterk LinkedIn profiel en een fantastisch cv. De manier waarop we netwerken verandert, maar de  basis niet en zorg er dus voor dat u dit goed aanpakt.

Haal alles uit virtueel netwerken

Een sterke netwerkstrategie moet in het carrièreplan van elke executive centraal staan. Er zijn ook allerlei virtuele mogelijkheden om te netwerken en deze zijn toegankelijker dan ooit. Tot de mogelijkheden om virtueel te netwerken behoren:

Webinars –  Meld u aan om met anderen van gedachten te wisselen over uitdagingen en ideeën.

LinkedIn -  Gebruik deze tijd om contact te maken of te herstellen met huidige en voormalige collega's.

Bestaande contacten – Gebruik technologie en tijd om in gesprek te komen met uw netwerk.

Online discussies – Verdiep u in nieuws en artikelen over uw branche.

Haal zo veel mogelijk uit uw  LinkedIn profiel

LinkedIn is niet alleen een plaats om op te vallen bij recruiters, maar ook een krachtig en belangrijk kanaal waarmee professionals veel inzicht kunnen verkrijgen in marktsituaties en -trends, evenals tips en expertise kunnen uitwisselen. Het is belangrijk om een professioneel en doordacht profiel te ontwikkelen.

1. Upload een geschikte foto

Dit lijkt een inkopper te zijn, maar het is belangrijk om te weten dat potentiële werkgevers jou op deze manier meteen kunnen herkennen als een vriendelijke en benaderbare kandidaat. De foto hoeft niet door een fotograaf gemaakt te zijn, hij moet gewoon van goede kwaliteit zijn en een professionele uitstraling hebben.

2. Hou uw profiel up-to-date

Regelmatig uw profiel updaten is een hele goede gewoonte. Het kan ook om een kleine verandering te gaan, zoals het toevoegen van een gepubliceerd artikel. Door uq profiel goed bij te houden, zorgt u ervoor dat het je organisatorische kwaliteiten goed naar voren brengt en jouw professionele enthousiasme aan potentiële werkgevers toont.

3. Deel de content van uw organisatie

Zelfs als u denkt aan een functie elders, is het een goed idee om content van uw huidige bedrijf op uw profiel te delen. Dit laat zien dat u actief bent wat uw profiel betreft en dat je trots bent op je huidige werkgever.

4. Schrijf en publiceer uw eigen artikelen

Elke maand een artikel schrijven is een uitstekende manier om te laten zien dat u betrokken bent bij uw sector en dat uw een eigen mening hebt als het gaat over zaken die belangrijk voor u zijn. Deze artikelen kunnen ook aanleiding zijn om met uw netwerk in gesprek te gaan en zo kunt u beginnen via het platform relaties op te bouwen.

5. Wijd niet te veel uit

Mensen willen een kort overzicht van uw professionele geschiedenis en uw persoonlijke interesses lezen. Het lijkt logisch te veronderstellen dat uw cv en uw LinkedIn profiel dezelfde informatie bevatten en tot op zekere hoogte is dat ook zo. De manier waarop deze informatie via deze twee platforms wordt overgebracht moet echter verschillen.

6. Vraag om aanbevelingen van collega's

Aanbevelingen van andere professionals zijn een uitstekend tool om op LinkedIn te gebruiken. Het is niet ongebruikelijk dat mensen aanbevelingen van hun collega's vragen en het is een goed idee om dat ook te doen. Streef ernaar om periodiek gedurende uw loopbaan om aanbevelingen te vragen.

Populaire artikelen