Ook in tijden van onzekerheid  - zij het vanwege persoonlijke redenen of vanwege een crisis op de arbeidsmarkt - is het belangrijk om je carrièredoelen niet uit het oog te verliezen. Er zijn allerlei manieren om je loopbaan te bevorderen.

We noemen drie belangrijke elementen om doeltreffend aan je carrière te werken: netwerken, een sterk LinkedIn profiel en een fantastisch cv. De manier waarop we netwerken verandert, maar de  basis niet en zorg er dus voor dat je dit goed aanpakt.

Haal alles uit virtueel netwerken

Een sterke netwerkstrategie moet in het carrièreplan van elke executive centraal staan. Er zijn ook allerlei virtuele mogelijkheden om te netwerken en deze zijn toegankelijker dan ooit. Tot de mogelijkheden om virtueel te netwerken behoren:

Webinars –  Meld je aan om met anderen van gedachten te wisselen over uitdagingen en ideeën.

LinkedIn -  Gebruik deze tijd om contact te maken of te herstellen met huidige en voormalige collega's.

Bestaande contacten – Gebruik technologie en tijd om in gesprek te komen met je netwerk.

Online discussies – Verdiep je in nieuws en artikelen over uw branche.

Haal zo veel mogelijk uit je LinkedIn profiel

LinkedIn is niet alleen een plaats om op te vallen bij recruiters, maar ook een krachtig en belangrijk kanaal waarmee professionals veel inzicht kunnen verkrijgen in marktsituaties en -trends, evenals tips en expertise kunnen uitwisselen. Het is belangrijk om een professioneel en doordacht profiel te ontwikkelen.

1. Upload een geschikte foto

Dit lijkt een inkopper te zijn, maar het is belangrijk om te weten dat potentiële werkgevers jou op deze manier meteen kunnen herkennen als een vriendelijke en benaderbare kandidaat. De foto hoeft niet door een fotograaf gemaakt te zijn, hij moet gewoon van goede kwaliteit zijn en een professionele uitstraling hebben.

2. Werk je profiel geregeld bij

Regelmatig je profiel updaten is een hele goede gewoonte. Het kan ook om een kleine verandering te gaan, zoals het toevoegen van een gepubliceerd artikel. Door je profiel goed bij te houden, zorg je ervoor dat het je organisatorische kwaliteiten goed naar voren brengt en jouw professionele enthousiasme aan potentiële werkgevers toont.

3. Deel de content van je organisatie

Zelfs als je denkt aan een functie elders, is het een goed idee om content van je huidige bedrijf op je profiel te delen. Dit laat zien dat je actief bent wat je profiel betreft en dat je trots bent op je huidige werkgever.

4. Schrijf en publiceer je eigen artikelen

Elke maand een artikel schrijven is een uitstekende manier om te laten zien dat je betrokken bent bij je sector en dat je een eigen mening hebt als het gaat over zaken die belangrijk voor jou zijn. Deze artikelen kunnen ook aanleiding zijn om met je netwerk in gesprek te gaan en zo kun je beginnen via het platform relaties op te bouwen.

5. Wijd niet te veel uit

Mensen willen een kort overzicht van je professionele geschiedenis en je persoonlijke interesses lezen. Het lijkt logisch te veronderstellen dat je cv en je LinkedIn profiel dezelfde informatie bevatten en tot op zekere hoogte is dat ook zo. De manier waarop deze informatie via deze twee platforms wordt overgebracht moet echter verschillen.

6. Vraag om aanbevelingen van collega's

Aanbevelingen van andere professionals zijn een uitstekend tool om op LinkedIn te gebruiken. Het is niet ongebruikelijk dat mensen aanbevelingen van hun collega's vragen en het is een goed idee om dat ook te doen. Streef ernaar om periodiek gedurende je loopbaan om aanbevelingen te vragen.

Op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website

Solliciteer nu

Job Match

Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool

Upload uw cv

Populaire artikelen