Op onze werkplek is er maar één constante: verandering. De taken die mensen uitvoeren, de plaats waar ze werken, en ook hun aanpak verandert. 25 jaar geleden gebruikten veel kantoormedewerkers nog pen en papier om hun werk te doen - tegenwoordig zijn individuele laptops, mobiele telefoons en tablets de norm. 

Welke nieuwe digitale technologieën zijn populairder geworden en ontketenen een revolutie op de werkvloer? 

1. Cloudtechnologie

Cloudtechnologie heeft onze werkwijze gestroomlijnd. Het biedt flexibiliteit, beveiliging en de kans om regelmatige back-ups en herstelfuncties op grotere schaal door te voeren al naargelang de omvang en behoeften van het bedrijf. 

Bedrijven kunnen makkelijker samenwerken en informatie delen, omdat werknemers tegelijkertijd aan hetzelfde document kunnen werken - waar ze ook zijn. Zo wordt tijd bespaard en neemt de controle toe. Omdat de markt voor cloudtechnologie zo concurrerend is, kunnen kleinere bedrijven hier net zo goed van profiteren als grote corporaties.  

2. Big Data

Door inzet van data-analisten kunnen bedrijven gebruik maken van de 'big data' die zij tot hun beschikking hebben. Bijvoorbeeld om door middel van analyse van de variabelen in de gegevens consumententrends te ontdekken ten behoeve van marketingstrategieën. 

Goede gegevensanalyse, in combinatie met kunstmatige intelligentie, kan ook sneller oplossingen bieden, sneller nieuwe verbanden leggen tussen gegevensbestanden en nieuwe producten inspireren. In de zorgsector kan kunstmatige intelligentie de analyse van medicijnenonderzoek versnellen en mogelijk ook nieuwe toepassingen voor het medicijn ontdekken. 

3. Draadloze technologie

Dankzij draadloze technologie kunnen medewerkers vanuit elke locatie verbinding maken: op het werk, vanuit een co-working space, thuis, of zelfs op weg naar het werk. 

Zo kunnen ze dingen sneller delen en wordt de productiviteit verhoogd. En als dat op een persoonlijke apparaat gebeurt, wordt directe samenwerking nog makkelijker. Daarnaast kan een draadloos kantoor ook leiden tot minder printen en een strakkere kantoorruimte doordat er minder kabels zichtbaar zijn.

4. Video

Het gebruik van video is niet meer te stuiten: het wordt ingezet voor sollicitatiegesprekken en communicatie tussen kantoren, reclame, branding, vermaak, enzovoort. Een onderzoek van Cisco voorspelt dat in 2019 80% van het wereldwijde internetverkeer zal bestaan uit online video's. 

Videotraining zorgt dat er ter plaatse minder trainers nodig zijn - waar deze voorheen nog een hoeksteen van de kantoorcultuur vormden - door virtual reality (VR) en augmented reality (AR) in te zetten als trainingsmiddel. 

5. Virtual reality en augmented reality

VR en AR zijn twee verschillende media die elkaar aanvullen. Het verschil is dat AR objecten in de echte wereld inzet, terwijl VR een geheel kunstmatige wereld schept. Zowel AR als VR kunnen toegang geven tot de zintuiglijke en emotionele centra van de hersenen. 

VR wordt gebruikt in videotrainingen: één instructeur kan zo een wereldwijd publiek bereiken alsof het één klas in één lokaal is. AR-technologie heeft invloed op bijvoorbeeld de productiesector: instructies kunnen op het gebied waar de medewerker mee bezig is geprojecteerd worden. 

 Technologische doorbraken hebben altijd al revoluties ontketend op de werkvloer. Met de opkomst van AI zal dit proces alleen nog maar sneller gaan.

Bekijk vandaag nog onze laatste vacatures. 

Candidate Relevancy gauge

Probeer onze nieuwe applicatie om de perfecte baan te vinden!

Populaire artikelen