Hoewel de meeste  van ons de afgelopen jaren waarschijnlijk wel eens vanuit huis hebben gewerkt, zullen niet zoveel mensen dit gedurende een lange periode hebben gedaan. Nog minder mensen zullen op hetzelfde moment thuis hebben gewerkt als hun familieleden en huisgenoten, zoals het geval is sinds de uitbraak van de wereldwijde gezondheidscrisis.

Of u nu sinds kort aan deze nieuwe manier van werken moet geloven, of een doorgewinterde thuiswerker bent, de situatie werpt een hele reeks vragen op. Om u te helpen aanpassen aan deze realiteit, hebben we een aantal top-tips voor thuiswerken… als u niet alleen bent.

1. Maak een dagindeling

Als u thuis werkt, is het handig om uw dag te plannen en uzelf taken te stellen die u aan het einde van de werkdag moet hebben voltooid. Thuiswerken biedt u de mogelijkheid om uw werkdag flexibel in te delen. Buffer voerde in 2019 een onderzoek uit naar de stand van zaken met betrekking tot thuiswerken en ontdekte dat een flexibel tijdschema het meest gunstige element was bij thuiswerken. 40% van de respondenten gaf aan dat dit het grootste voordeel voor hen was.

Als u met anderen thuis werkt, is het veel gemakkelijker om afgeleid te worden door tal van zaken. Maak een dagindeling en zorg ervoor dat u zich eraan houdt, en u zult makkelijker uw productiviteitsniveau weten te handhaven.

2. Maak ook een dagindeling voor uw kind

Als u kinderen heeft en ze zijn bij u terwijl u thuis werkt, maakt u zich misschien zorgen over de verschillende uitdagingen die dit met zich meebrengt. Wees niet bang om uw zorgen aan uw werkgever kenbaar te maken; veel anderen bevinden zich in dezelfde situatie en het kan best zijn dat ze al ideeën hebben over hoe ze de situatie moeten aanpakken, bijvoorbeeld flexibele uren of andere aanpassingen.

Hoewel uw kind of kinderen waarschijnlijk een paar dagen nodig hebben om aan hun nieuwe routine te wennen, is het belangrijk dat u vanaf het begin een dagplanning voor hen maakt. Reserveer tijd voor spelletjes doen, huiswerk, een lunchpauze en andere vormen van entertainment om ze bezig te houden en te stimuleren terwijl u werkt.

3. Vraag hulp van familieleden

De overheid heeft duidelijk gemaakt dat u op dit moment uw oudere familieleden niet moet vragen om te helpen bij het zorgen voor uw kinderen. Maar als u familieleden heeft die in de buurt wonen en misschien niet thuis kunnen werken vanwege hun beroep of meer tijd hebben om voor kinderen te zorgen, kan het de moeite waard zijn om te kijken of ze eventueel als noodhulp kunnen worden ingeschakeld? Dit helpt om de werkbelasting te verlichten en geeft u de tijd die u nodig hebt om uw werktaken af te maken.

4. Zonder uzelf af als dat nodig is

Gezelschap hebben terwijl u thuis werkt kan fijn zijn, maar teveel contact, vooral als u dicht op elkaar leeft, kan stressvol zijn. Ondanks dat veel mensen in kleine flats of huizen wonen, is het belangrijk om een plek te vinden waar u even wat tijd voor uzelf  kunt nemen als dat nodig is. Ga naar een andere kamer voor zolang dat nodig is, en zorg ervoor dat u afspraken maakt met wie u samenwoont, zodat iedereen het zo comfortabel mogelijk heeft.

5. Neem regelmatig pauzes en praat met elkaar

Het is belangrijk om regelmatig pauzes te nemen als u vanuit huis werkt. Wanneer u op kantoor bent, neemt u regelmatig pauzes om met uw collega's te spreken, vergaderingen bij te wonen, etc.. Doe dit dan ook als u thuis werkt, want voor u het weet zit u de hele dag achter uw computerscherm.

Klets met uw familieleden of huisgenoten over andere zaken dan werk, om de balans tussen werk en privé te behouden. Volgens de Buffer-enquête worstelt een op de vijf thuiswerkers met het bewaken en handhaven van de balans tussen werk en privé. Het is belangrijk om aan het eind van de dag ‘uit te klokken’, want taken die u uitvoert als u moe bent leveren niet het beste resultaat op, en kunnen na een langdurige periode van overwerken tot een burn-out leiden.

6. Maak gebruik van uw koptelefoon

In het huidige klimaat zullen veel bedrijven videotechnologie willen benutten om vergaderingen en afstemsessies tussen teams te organiseren. Het is belangrijk dat u betrokken bent bij deze bijeenkomsten, zodat u ze optimaal kunt benutten. Het gebruik van een koptelefoon kan daarbij helpen. U kunt zich dan volledig concentreren op de vergadering, zelfs als de mensen met wie u samenwoont ook de hele dag in videovergaderingen zitten.

7. Wees begripvol

Aansluitend op onze vorige tip kan het voorkomen dat online vergaderingen gelijktijdig plaatsvinden met die van uw huisgenoten of familieleden, die ook vanuit huis werken. Stel de mensen met wie u samenwoont aan het begin van de dag op de hoogte van uw geplande vergaderingen, zodat ze weten dat ze de kamer uit moeten of rustig moeten zijn tijdens uw vergadering.

Het is belangrijk om flexibel te zijn wat betreft uw vergaderbehoeften en om begripvol te zijn tegenover de anderen in het huishouden. Dit zal niet alleen de harmonie tussen alle aanwezigen ten goede komen, maar het beteken ook dat iedereen het maximale uit zijn werkdag kan halen.

8. Houd het huis netjes

De omgeving waarin u zich bevindt, heeft invloed op uw stemming en die van de mensen om u heen. Zorg ervoor dat het schoon en opgeruimd is in huis, vooral als u een kleine leefruimte heeft. Dit zal de stemming van iedereen in het huishouden bevorderen. Tevens loopt u dan minder risico verstrikt te raken in huishoudelijk werk of te worden afgeleid door huishoudelijke klussen die nog moeten worden gedaan. Doe de huishoudelijke taken in de ochtend of zodra u uitlogt , zodat u zich het productiefst voelt in zowel uw persoonlijke als uw professionele leven.

Meer loopbaanadvies vindt u hier 
 

Populaire artikelen