Hoewel de meeste van ons de afgelopen jaren waarschijnlijk wel eens vanuit huis hebben gewerkt, zullen niet zoveel mensen dit gedurende een lange periode hebben gedaan. Nog minder mensen zullen op hetzelfde moment thuis hebben gewerkt als hun familieleden en huisgenoten, zoals het geval is sinds de uitbraak van de wereldwijde gezondheidscrisis.

Of je nu sinds kort aan deze nieuwe manier van werken moet geloven, of een doorgewinterde thuiswerker bent, de situatie werpt een hele reeks vragen op. Om je te helpen aanpassen aan deze realiteit, hebben we een aantal top-tips voor thuiswerken… als je niet alleen bent.

1. Maak een dagindeling

Als je thuis werkt, is het handig om je dag te plannen en een lijstje te maken van taken die je aan het einde van de werkdag af wilt hebben. Thuiswerken bied je de mogelijkheid om je werkdag flexibel in te delen. Buffer voerde in 2019 een onderzoek uit naar de stand van zaken met betrekking tot thuiswerken en ontdekte dat een flexibel tijdschema het meest gunstige element was bij thuiswerken. 40% van de respondenten gaf aan dat dit het grootste voordeel voor hen was.

Als je met anderen thuis werkt, is het veel gemakkelijker om afgeleid te worden door tal van zaken. Maak een dagindeling en zorg ervoor dat je jezelf eraan houdt, en je zult makkelijker je productiviteitsniveau weten te handhaven.

2. Maak ook een dagindeling voor je kind

Als je kinderen hebt en ze zijn ook thuis terwijl jij thuis aan het werk bent, maak je je misschien zorgen over de verschillende uitdagingen die dit met zich meebrengt. Wees niet bang om je zorgen aan je werkgever kenbaar te maken; veel anderen bevinden zich in dezelfde situatie en het kan best zijn dat ze al ideeën hebben over hoe ze de situatie moeten aanpakken, bijvoorbeeld flexibele uren of andere aanpassingen.

Hoewel je kind of kinderen waarschijnlijk een paar dagen nodig hebben om aan hun nieuwe routine te wennen, is het belangrijk dat je vanaf het begin een dagplanning voor hen maakt. Reserveer tijd voor spelletjes doen, huiswerk, een lunchpauze en andere vormen van entertainment om ze bezig te houden en te stimuleren terwijl jij werkt.

3. Vraag hulp van familieleden

De overheid heeft duidelijk gemaakt dat je op dit moment je oudere familieleden niet moet vragen om te helpen bij het zorgen voor je kinderen. Maar als je familieleden hebt die in de buurt wonen en misschien niet thuis kunnen werken vanwege hun beroep of meer tijd hebben om voor kinderen te zorgen, kan het de moeite waard zijn om te kijken of ze eventueel als noodhulp kunnen worden ingeschakeld. Dit helpt om de werkbelasting te verlichten en geeft jou de tijd die je nodig hebt om je werktaken af te maken.

4. Zonder jezelf af als dat nodig is

Gezelschap hebben terwijl je thuis aan het werk bent kan fijn zijn, maar teveel contact, vooral als je dicht op elkaar leeft, kan stressvol zijn. Ondanks dat veel mensen in kleine flats of huizen wonen, is het belangrijk om een plek te vinden waar je even wat tijd voor jezelf kunt nemen als dat nodig is. Ga naar een andere kamer voor zolang dat nodig is, en zorg ervoor dat je afspraken maakt met je huisgenoten, zodat iedereen het zo comfortabel mogelijk heeft.

5. Neem regelmatig pauzes en praat met elkaar

Het is belangrijk om regelmatig pauzes te nemen als je vanuit huis werkt. Wanneer je op kantoor bent, neem je regelmatig pauzes om met collega's te praten, vergaderingen bij te wonen, etc. Doe dit dan ook als je thuis werkt, want voor je het weet zit je de hele dag achter je computerscherm.

Klets met je familieleden of huisgenoten over andere zaken dan werk, om de balans tussen werk en privé te behouden. Volgens de Buffer-enquête worstelt een op de vijf thuiswerkers met het bewaken en handhaven van de balans tussen werk en privé. Het is belangrijk om aan het eind van de dag ‘uit te klokken’, want taken die je uitvoert als je moe bent leveren niet het beste resultaat op, en kunnen na een langdurige periode van overwerken tot een burn-out leiden.

6. Maak gebruik van je koptelefoon

In het huidige klimaat zullen veel bedrijven videotechnologie willen benutten om vergaderingen en afstemsessies tussen teams te organiseren. Het is belangrijk dat je betrokken bent bij deze bijeenkomsten, zodat je ze optimaal kunt benutten. Het gebruik van een koptelefoon kan daarbij helpen. Je kunt je dan volledig concentreren op de vergadering, zelfs als de mensen met wie je samenwoont ook de hele dag in videovergaderingen zitten.

7. Wees begripvol

Aansluitend op onze vorige tip kan het voorkomen dat online vergaderingen gelijktijdig plaatsvinden met die van je huisgenoten of familieleden, die ook vanuit huis werken. Stel de mensen met wie je samenwoont aan het begin van de dag op de hoogte van je geplande vergaderingen, zodat ze weten dat ze de kamer uit moeten of rustig moeten zijn tijdens de vergadering.

Het is belangrijk om flexibel te zijn wat betreft je vergaderbehoeften en om begripvol te zijn tegenover de anderen in het huishouden. Dit zal niet alleen de harmonie tussen alle aanwezigen ten goede komen, maar het beteken ook dat iedereen het maximale uit zijn werkdag kan halen.

8. Houd het huis netjes

De omgeving waarin je werkt, heeft invloed op je stemming en die van de mensen om je heen. Zorg ervoor dat het schoon en opgeruimd is in huis, vooral als je een kleine leefruimte hebt. Dit zal de stemming van iedereen in het huishouden bevorderen. Tevens loop je dan minder risico verstrikt te raken in huishoudelijk werk of te worden afgeleid door huishoudelijke klussen die nog moeten worden gedaan. Doe de huishoudelijke taken in de ochtend of zodra je uitlogt , zodat je jezelf het productiefst voelt in zowel je persoonlijke als je professionele leven.

Meer loopbaanadvies vind je hier 
 

 

Op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website

Solliciteer nu

Job Match

Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool

Upload uw cv

Populaire artikelen