Veel werknemers in Nederland ondervinden een financiële impact van de coronacrisis. Uit onderzoek van wervingsbureau Michael Page blijkt dat 50% van alle werknemers financiële gevolgen van de coronacrisis ondervinden, sommige zelfs positieve. 

Het belangrijkste effect van de crisis op de financiële situatie van mensen was dat hun tijdelijke of uitzendwerk werd beëindigd: 48% van de ondervraagden zei dat de hoofdreden was dat hun contract eindigde. 

Niettemin had de crisis minder financiële impact op werknemers in Nederland dan in de meeste andere Europese landen. De landen waar werknemers het zwaarst werden getroffen waren Spanje (73%), Italië (67%) en Portugal (64%).  

Werknemers gaven minder geld uit en spaarden meer

Veel ondervraagden (24%) gaven ook aan dat zij tijdens de crisis minder geld uitgaven. Een van de redenen was dat zij besloten te sparen voor een mogelijke volgende crisis. Iets meer dan 16% van de ondervraagden gebruikt dat geld om voor een toekomstige crisis te sparen of om creditcardschulden af te betalen.

Een van de meest voor de hand liggende manieren om te besparen was door minder geld uit te geven aan reizen. Het onderzoek toonde dat meer dan 66% van de werknemers besloot niet te reizen vanwege de coronacrisis en 10% nam dit besluit om financiële redenen.

De belangrijkste reden om niet te reizen was echter niet geld, maar had te maken met de mogelijke impact van een lockdown in het land van bestemming of het eigen land (29%).

Werknemers investeerden hun vrije tijd in training en ontwikkeling

Vanwege de regelingen voor flexibel werk hadden werknemers meer tijd om te investeren in hun persoonlijke ontwikkeling. Een op de drie werknemers gebruikte deze tijd om nieuwe technische vaardigheden te leren, hetzij met een intern opleidingsportaal of via een externe aanbieder zoals Earnlight of Udemy. De drie belangrijkste redenen om nieuwe vaardigheden te leren waren:


1.    Om zich aan te passen aan nieuwe taken binnen de huidige functie (60%)
2.    Om zich voor te bereiden op een specifieke toekomstige functie (50%)
3.    Om innovatiever te zijn op het werk (43,5%)

Werken op afstand werd het nieuwe normaal

Voor het grootste deel van de werknemers werd werk op afstand het nieuwe normaal. Bijna 60% van de werknemers werkt sinds het begin van de crisis thuis. Bedrijven ondersteunen hun thuiswerkende medewerkers vooral door kantoorapparatuur ter beschikking te stellen, zoals laptops, telefoons en koptelefoons (63,8%).

Over de enquête

Michael Page voerde via zijn website gedurende een maand een enquête uit onder 412 sollicitanten om zo inzicht te krijgen in de gevolgen van de recente crisis op hun persoonlijke en werksituatie, de ondersteuning die zij van hun bedrijf kregen en wat zij deden om er het beste van te maken. 

Lees hier meer nieuws over de arbeidsmarkt

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website

Solliciteer nu

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen