ls het erom gaat managementvaardigheden te verwerven en te leren hoe u doeltreffend een team kunt leiden, hoef u niet te wachten tot de volgende promotie om bij te leren. Op welke plaats u ook zit binnen uw bedrijf of organisatie, u kunt altijd werken aan uw leiderschapsvaardigheden en een gerespecteerde en gewaardeerde autoriteit op dit gebied worden. Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden als u uw als manager wilt bekwamen.

Zo leidt u een team op een doeltreffende manier:

Neem verantwoordelijkheid

Dit is misschien erg voor de hand liggend, maar verantwoordelijkheid nemen is cruciaal als u een leider wilt zijn. Erkennen van succes en mislukkingen en het gewicht van besluiten op uw schouders nemen is wat een leider onderscheidt van de gemiddelde medewerker. Elke actie heeft gevolgen – positieve of negatieve – en mensen die deze gevolgen op een integere manier het hoofd bieden zijn degenen die stappen zullen maken.

Help anderen omhoog

Dit is ‘Hoe leidt u een team 101’. Bij het leiden van een team gaat het er niet om dat u een ander naar beneden duwt om zelf hoger te staan. Het gaat over aanmoediging, ondersteuning en complimenten om de anderen om u heen verder te helpen. Door anderen te helpen beter te worden, bevorder u een gelukkige en gezonde werkomgeving en deze biedt de beste kans op goede resultaten.

Optimaliseer

Hoe vaak ben u niet ergens aan begonnen en vastgesteld dat u gefrustreerd wordt van gemiste kansen en langdradige of verspillende processen? Als iets minder goed werkt dan mogelijk zou zijn, zeg er dan – tactvol – iets van! De indruk die u uiteindelijk wilt maken is die van een competent teamlid met een sterke, resultaatgerichte visie.

Weet wanneer u iets moet zeggen – en wanneer u beter kunt zwijgen

Een van de belangrijkste aspecten in het leiden van doeltreffende vergaderingen is het inzicht dat het er niet alleen om gaat dat u gehoord wordt. Als u eist dat mensen naar u luisteren, is dat vaak de beste manier om ervoor te zorgen dat ze dat niet doen. In plaats van vergaderingen te domineren kun u beter anderen laten spreken en alleen iets bijdragen als dat echt zinvol is. Eindeloos gepraat zonder dat u iets nieuws of productiefs zegt, maakt dat u egocentrisch over komt en het lijkt of u een gebrek aan inzicht hebt.

Bewijs wat u waard bent

Niemand beschouwt jou als een leider als u altijd te laat bent, deadlines mist, slordig werkt en constant het budget overschrijdt. Charisma is fantastisch maar om echt vooruit te komen moet u enthousiast en productief zijn. Leer hoe u een voorbeeldfunctie kunt vervullen en uw team kunt laten zien wat succesvol werken is.

Nee is ook een antwoord

Natuurlijk moet u hier voorzichtig mee zijn, maar het is een feit dat leiders en vernieuwers niet bekend staan om hun blinde gehoorzaamheid en instemming. Als dat nodig is en u intuïtie zegt dat er iets niet klopt, heb dan de moed om nee te zeggen. Als u overal ja op zegt, zoals “Kun u vanavond ook weer langer werken?” en “Jij komt straks toch ook nog mee voor een biertje?”, kan dit de indruk geven dat u niet erg standvastig bent.

Toon empathie

Empathie is het steeds zeldzamere vermogen om uzelf in iemand anders te verplaatsen en te voelen wat zij op dat moment voelen. Herhaaldelijk verkeerd begrijpen en verkeerd interpreteren van de doelen, angsten of ambities van anderen kan u in een zeer lastige positie brengen. Maar als u empathisch bent tegenover uw team en uw collega's, ontwikkel u een sterke werkrelatie en bouwt u vertrouwen en respect op – en op basis daarvan succes.
 

Als u op zoek bent naar een baan, ga dan naar de kandidatensectie.
 

Geef een vacature op