Er zijn tal van redenen waarom uw bedrijf baat kan hebben bij interimkrachten. Denk aan deze belangrijke stappen vóór u een interimprofessional aanwerft:

Misschien hebt u voor een gespecialiseerd segment of voor een specifieke opdracht extra expertise nodig. Misschien wilt u een beter inzicht verwerven in de vaardigheden die u voor een nieuwe functie nodig hebt. Misschien geldt er in het bedrijf een tijdelijke wervingsstop voor vaste werknemers, maar moeten uw financiële verslagen voor de jaarafsluiting toch worden opgesteld.  

In werkelijkheid zijn er evenveel redenen om interimkrachten te gebruiken als er werk is, maar de kosten zijn gemakkelijker te beheersen. Wat zijn dan de essentiële elementen waar u over na moet denken wanneer u interimkrachten inschakelt? 

Hebt u voor komende projecten al nagedacht over uw personeelsbehoeften? 

Een belangrijk verschil tussen de aanwerving van vast personeel en interimkrachten is dat u het talent dat u nodig hebt volgens uw behoefte kunt opvoeren of terugschroeven, waardoor u de kosten op effectieve wijze kunt beheersen. U hebt dus volledige controle over het aantal mensen dat geconfronteerd wordt met een uitdaging of een verandering in de omstandigheden van uw bedrijf. 

Meta de Koning, Executive Associate bij Michael Page, legt uit: "Interimprofessionals zijn vaak gespecialiseerd in een specifieke niche, waardoor u precies de ondersteuning krijgt die u nodig hebt om uw doelstellingen te verwezenlijken. Misschien moet er weldra een IT-project worden geïmplementeerd en hebt u IT-engineeringspecialisten nodig, of systeemanalisten: u vindt dan de juiste interimkracht voor uw behoeften. 

Door interimkrachten in te schakelen, kunt u uw aanwervingskosten verlagen – u werft geen nieuwe vaste medewerker aan die uiteindelijk toch niet aan de verwachtingen voldoet – en kunt u de vaardigheden van uw team snel en efficiënt uitbreiden. 

Waarom een beroep doen op interimbureaus? 

"Hoewel u dankzij bureaus en consultants snel en efficiënt tijdelijk personeel kunt vinden, moeten ze voor uw gewenste specifieke vaardigheden of profielen over een hele database van potentiële kandidaten beschikken," legt Meta de Koning uit. "Is dat niet zo, dan klopt u misschien best bij een ander bureau aan, want wat interimkrachten betreft, is tijd altijd een essentiële factor," zegt ze.  

Afhankelijk van het profiel dat u nodig hebt, moet u misschien in het hele land op zoek gaan. Een interimbureau met vestigingen in heel Nederland kan u dan helpen om precies de mensen te vinden die u nodig hebt. 

Hebt u al een vacature geschreven? 

Vermeld de begin- en einddatum van het project, of ten minste een schatting zodat beide partijen zich bewust zijn van het tijdsbestek. 

Wees u ook bewust van het soort taal dat u gebruikt, zodat u uw doelpubliek niet afschrikt. U wilt uiteraard dat uw vacature een breed publiek aanspreekt. Woorden zoals 'ninja' of 'goeroe' klinken bijvoorbeeld mannelijk en kunnen ervoor zorgen dat vrouwen zich niet geroepen voelen om te solliciteren. 

Zoals Meta de Koning uitlegt, is uw vacature een essentieel onderdeel om mensen naar uw bedrijf te lokken: als u het goed doet, dan stromen de sollicitaties toe. Doet u het fout, dan kunt u lang wachten op de juiste kandidaat. Met interimkrachten moet u de taken die van hen worden verwacht gedetailleerd uitleggen, en ook de begindatum en de vereiste vaardigheden (inclusief soft skills) vermelden. Probeer gewoon alles zo goed mogelijk te beschrijven," zegt ze.

Als uw marktsegment gekenmerkt wordt door sterke concurrentie, kunt u ook een salarisbereik vermelden, aan de hand van een leidraad zoals het Michael Page Salary Centre, zodat u zeker weet dat uw salarisvoorwaarden marktconform zijn. 

Hoe trekt u interimspecialisten aan? 

"Uw vacature is klaar. De volgende vraag is: hoe zorgt u ervoor dat mensen de vacature ook zien en solliciteren?" zegt Meta de Koning. "De beste manier is door gebruik te maken van gespecialiseerde media-advertenties die potentiële kandidaten te zien krijgen wanneer ze online regionale media raadplegen. 

Uw recruitmentspecialist moet u adviseren over de beste kanalen, u helpen om potentiële kosten te budgetteren en te beoordelen, afhankelijk van de duur en de plaats van uw vacature," besluit ze.

Samenwerken met een interimbureau kan het bereik van uw vacatures vergroten, aangezien zij al een enthousiast publiek hebben dat klaar is voor uw vacature. Sociale media zijn ook een belangrijk kanaal, aangezien de meeste mensen er elke dag wel tijd aan besteden. 

Snel de knoop doorhakken

Tijd is van doorslaggevend belang. Bedrijven die een beroep doen op interimkrachten kunnen schade ondervinden als ze er te lang over doen om te reageren, om sollicitatiegesprekken vast te leggen en in het algemeen blijk geven van besluiteloosheid. 

"Snelheid is van essentieel belang," zegt Meta de Koning, "want uw concurrenten willen in uw regio ook snel de ideale kandidaat binnenhalen. "U moet het zo bekijken: een interimkracht die niet aan het werk is, verliest inkomen, en de beste kandidaten kiezen voor een werkgever die snel over hun tijdgevoelige beschikbaarheid beslist. Uit onderzoek blijkt dat interimkrachten vaker aan de slag gaan bij een werkgever die reageert," besluit [ze]. “Met goede interimprofessionals moet u binnen de 48 uur beslissen, of ze zijn niet meer beschikbaar."

U kunt ervoor zorgen dat het hele proces soepel verloopt door samen te werken met een gespecialiseerd interimbureau zoals Michael Page, want zij hebben voor werkgevers zoals u hele databases van kandidaten. 

Hebt u al een onboardingprocedure ontwikkeld?

"Zodra u voor uw team precies de juiste interimkracht hebt gevonden, moet u er ook voor zorgen dat hij of zij meteen uit de startblokken kan schieten," legt Meta de Koning uit. "Het belangrijkste is dat u alle praktische aspecten geregeld hebt: een werkplek, een laptop en een telefoon. Gewoonlijk zijn ze ervaren genoeg om hun eigen onboarding te organiseren door de belangrijkste stakeholders aan te spreken," besluit ze.

Idealiter krijgen ze dezelfde opleiding als vaste medewerkers, maar in minder tijd. Neem alleen de belangrijkste stappen van uw gebruikelijke onboardingprocedure en tracht informatieblokken te vermijden door een vaste werknemer aan te wijzen die ze gedurende een specifieke periode kunnen schaduwen. Een goede voorbereiding aan het begin van een interimopdracht werpt al snel vruchten af. 

Wilt u interimspecialisten inzetten om uw bedrijfsdoelstellingen te verwezenlijken? Neem hier contact met ons op

Op zoek naar kandidaten?

Wilt u uw wervingsbehoeften met ons bespreken?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen