Een essentieel onderdeel van het proces om kandidaten aan te trekken, is voor een positieve merkervaring te zorgen wanneer potentiële werknemers online research naar je doen. Net zoals je voor een sollicitatiegesprek sociale media gebruikt om kandidaten te screenen, gebruiken ook zij hun netwerken en andere beschikbare kanalen om na te gaan wat jij als toekomstige werkgever te bieden hebt. 

We hebben een paar eenvoudige stappen samengesteld om ervoor te zorgen dat potentiële werknemers enthousiast zijn over een baan bij jouw bedrijf, en niet worden afgeschrikt.

Zorg ervoor dat je online aanwezig bent

Online zichtbaarheid en contactmogelijkheden zijn essentieel om in je organisatie toptalent aan te trekken. Mensen willen werken voor een organisatie die hen bekend in de oren klinkt, en voor een naam die ze vertrouwen. Als informatie over je bedrijf en sector overal op het net te vinden is, is het essentieel om je merk via digitale kanalen te promoten om contact te leggen met bestaande en toekomstige werknemers en met hen in gesprek te gaan. 

Lees ook: werven en selecteren op afstand

Is het fijn werken bij jouw bedrijf?

Voor je een strategie voor online employer branding uitwerkt, is het belangrijk dat je weet hoe de sector jou als werkgever ziet. Huidige en voormalige werknemers zijn de belangrijkste ambassadeurs van je merk, en als zij online niets goeds over je te vertellen hebben, dan is het belangrijk dat je weet waarom. Tevredenheidsenquêtes afnemen bij werknemers en online beoordelingen van je organisatie in de gaten houden, zijn slechts enkele manieren om een beter inzicht te krijgen in de perceptie over je bedrijf die bij je werknemers heerst. 

Definieer je cultuur en je doelen

Wat maakt jou anders dan de concurrentie? Wat doet je om de betrokkenheid van je werknemers in stand te houden? Door het antwoord op deze vraag zou u beter moeten begrijpen waarom mensen voor u zouden moeten willen werken. Misschien is het omdat u medewerkers continu kansen tot verbetering biedt dankzij waardevolle opleidingsmogelijkheden, of gewoon omdat werknemers op hun verjaardag niet hoeven te werken. Zodra je een globaal beeld hebt van je bedrijfscultuur en -doelen, ben je beter voorbereid om het juiste talent aan te werven voor je team. 

Welke tools zijn beschikbaar?

Er zijn tal van socialemediakanalen die geschikt zijn voor branding, maar het is niet praktisch of nodig om ze allemaal te gebruiken. Onderzoek welke tools je voor je boodschap en je doelpubliek kunt gebruiken om een socialemediastrategie uit te stippelen die de sterke punten van je merk in de verf zet. Wil je graag je hypermoderne kantooromgeving benadrukken? Maak daar dan een video over en plaats hem op Youtube. Om meer belangstelling te wekken, kun je je personeel vragen om op de post te reageren met verhalen over hun ervaringen als werknemer van het bedrijf. Andere bronnen die potentiële werknemers raadplegen om meer over je te weten te komen, zijn onder meer:

  • LinkedIn
  • Facebook
  • Twitter
  • Blogs (zowel in naam van het bedrijf als persoonlijke blogs)

Je vacaturepagina

Wil je graag de belangstelling wekken van een select groepje kandidaten, dan zijn er verschillende sociale netwerken die zich toeleggen op specifieke regio's, sectoren en vaardigheden. Ga na wat de beste online tools zijn voor de specifieke groepen mensen die je wilt aanspreken; je huidige werknemers zouden je in de goede richting moeten sturen.

Lees ook: zo schrijf je een effectieve vacaturetekst

Verantwoordelijkheid toewijzen

Hoewel campagnes op sociale media doorgaans het resultaat zijn van een samenwerking tussen verschillende afdelingen (digitale marketing, HR, communicatie, line management), zou de uiteindelijke verantwoordelijkheid bij een persoon/afdeling moeten liggen, om consistentie te verzekeren.

Consequente boodschap

De merkstrategie om contact te leggen met pas afgestudeerden is anders dan die voor C-suite-functies. Zorg er dus voor dat je voor elk doelpubliek het juiste kanaal kiest. Maak een onderverdeling in je doelpubliek en spreek ze aan als subgroep en niet als geheel, aangezien specifieke informatie voor de meerderheid irrelevant zou kunnen zijn. Zorg ervoor dat je de praktische aspecten van het gekozen socialemediakanaal goed begrijpt. Aangezien een consequente merkstrategie belangrijk is, moet je er echter voor zorgen dat de toon van de boodschap voor alle socialemediakanalen hetzelfde blijft.

Kom met overtuigende verkoopargumenten

Een geslaagde merkstrategie via sociale media kan een interessant 'venster' zijn dat een beeld geeft van het leven in je organisatie, en je kunt er ook mee laten zien dat je over de knowhow en toonaangevende inzichten beschikt om werknemers geboeid te houden. Zeg niet gewoon dat je een ideale werkgever bent vanwege de interessante opleidingsmogelijkheden, laat het je doelpubliek zien met video's, casestudy's, interviews met medewerkers, en geef hen de kans om met het opleidingsteam in gesprek te gaan.

Omgaan met negativiteit

Als je interactie aanmoedigt, zul je online niet alleen positieve feedback krijgen. Besteed aandacht aan negatieve meningen en geef duidelijk aan welke maatregelen je zult nemen om het probleem te verhelpen. De enige negatieve feedback die je best verwijdert, is regelrechte spam of opzettelijke aanvallen die niet waar zijn (trollen).

Meet je succes

De voordelen van een consequente merkstrategie op sociale media zijn niet meteen zichtbaar, maar het is een goed idee om van in het begin een follow-upproces in te bouwen zodat je het succes van je strategie kunt meten. Google Analytics is een nuttig hulpmiddel om je succes online te volgen, en tijdens het sollicitatiegesprek kun je kwalitatieve feedback vragen.

Een positieve employer branding is niet alleen cruciaal om kandidaten aan te trekken, het is ook een belangrijk onderdeel om je toptalent te behouden. Sollicitanten die werknemer zijn geworden, hebben die beslissing gedeeltelijk genomen vanwege een positieve ervaring met je merk.

Employer branding via sociale media is niet alleen het overbrengen van een boodschap, het is een gesprek tussen jou, je werknemers en de bredere markt. Moedig interactie en participatie aan: de resultaten daarvan zijn een veel betere weerspiegeling van je echte bedrijfscultuur dan je officiële standpunt in de 'Over ons'-pagina op je website.

Op zoek naar talentvolle kandidaten? Neem hier contact met ons op.

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen