Vind je het steeds moeilijker om het beste beschikbare talent voor open posities te vinden? Het is belangrijk dat je aan je employer brand werkt. Kandidaten verwachten steeds meer transparantie. Ze hechten waarde aan betekenisvol werk, willen weten hoe het is om voor jouw bedrijf te werken en wat het doel is van hun functie.
Hoewel er de afgelopen jaren door de meeste bedrijven veel is gedaan om transparanter te worden in hun communicatie met potentiële kandidaten, kan er nog veel verbeterd worden. In een kandidaat-gedreven markt moet je als werkgevers heel duidelijk zijn over het carrière-pad dat je mensen kunt bieden. Als je talent wilt aantrekken, moet je duidelijk maken hoe mensen zich binnen je bedrijf persoonlijk en professioneel kunnen ontwikkelen.
Vacatures zijn van essentieel belang voor het vinden van de juiste kandidaten. Zaken als de formulering, de gevraagde vaardigheden en de informatie over het bedrijf reflecteren - onbewust – een voorkeur voor een bepaalde type kandidaat. “Daarom is het belangrijk dat een vacature de realiteit van je bedrijf weergeeft,” zegt Joost Fortuin, Senior Managing Director van PageGroup. “Maar om talent aan te trekken is alleen een goede vacature niet genoeg. Je zult aan je totale employer branding moeten werken.”
Hoe kunnen bedrijven een employer brand creëren dat hun realiteit reflecteert?
Belangrijkste inzicht: Vacatureteksten die de realiteit van een onderneming weergeven, zetten potentiële kandidaten ertoe aan om meer over je onderneming te weten te komen, waardoor het makkelijker wordt om talent aan te trekken.
Zorg dat je eerlijk bent in je communicatie
In je communicatie met potentiële kandidaten moet je informatie verstrekken over de werkomgeving, voorwaarden, samenwerking, beschikbare technologieën, managementstijl en het team. Kandidaten verwachten concrete informatie, en stellen vragen als ze die informatie niet kunnen vinden.
Tijdens het recruimentproces moet de interesse van kandidaten worden gewekt. Daarvoor is het belangrijk onderscheid te zien in de functie, het bedrijf waarin ze gaan werken en het team waarbinnen ze moeten functioneren. In je communicatie daarover moet je zo transparant mogelijk zijn, zodat een potentiële kandidaat zichzelf in je bedrijf en manier van werken kan herkennen. "Als bedrijf heb je maar een korte tijd om een sollicitant te overtuigen, dus de look and feel van je organisatie moet aan hun verwachtingen voldoen", legt Joost Fortuin uit. "Zodra ze het bedrijf binnenkomen, zullen ze om zich heen gaan kijken en zien hoe mensen met elkaar omgaan. Ze zullen meer gewicht geven aan wat ze zien dan aan wat je ze vertelt."
Michael Page kan je helpen om op de juiste manier met kandidaten te communiceren, om zo het best beschikbare talent te vinden. In veel vacatures worden niet alle velden ingevuld. Om de juiste kandidaten te vinden is het belangrijk om alle informatie te geven.
Belangrijkste inzicht: de behoefte van de kandidaat aan transparante informatie om een duidelijker en realistisch beeld van jouw organisatie te krijgen moet altijd bovenaan je prioriteitenlijstje staan.
De rol van technologie in recruitment is ondersteunend
Werving & selectieprocedures zullen in de nabije toekomst zeker worden beïnvloed door automatisering en machine learning. Dat betekent echter niet dat de menselijke factor er straks niet meer toe doet. Technologie zal helpen de mogelijkheden en het bereik van recruiters te vergroten door selectieprocessen te versnellen en door bijvoorbeeld formuleringen in de vacatureteksten automatisch in lijn te brengen met de employer brand.
De sleutel is goede samenwerking tussen alle partijen om de huidige procedures te verbeteren. Als bedrijven en hun eigen manier van werken niet verbeteren, zal de automatisering niet veel waarde kunnen toevoegen.
Belangrijkste inzicht: managers en recruiters moeten samenwerken om gezamenlijk de informatie in cv's en vacatures te verbeteren, zodat technische oplossingen nauwkeurige resultaten opleveren.
Hoe kun je recruiters helpen betere kandidaten aan te leveren?
Het is belangrijk dat je het doel van de openstaande functie in je organisatie vaststelt. Een beter inzicht in het team, de functie en de divisie kunnen helpen om dat doel vast te stellen. Jouw kennis zal helpen om de rol die je zoekt beter naar kandidaten te communiceren, en je recruitment consultant meer handvatten geven om te beoordelen of een kandidaat geschikt is voor de functie.
Het doel van een functie geeft een potentiële kandidaat beter inzicht in het bedrijf en in wat precies de zin is van zijn of haar toekomstige rol. Daarnaast helpt het managers om de rol in de bredere context van de organisatie te zien, waardoor het voor recruiters makkelijker wordt om de functie aan kandidaten uit te leggen. Maar het doel hoeft niet te worden vastgelegd in een formeel document, zoals een bedrijfsmissie.
Wanneer alle partijen op één lijn zitten wat betreft het doel van een rol, kunnen op basis daarvan de benodigde harde en zachte vaardigheden worden vastgesteld, en kunnen tests in de recruitmentprocedure worden ingevoerd om de vaardigheden te beoordelen. Door dit type testen, kun je meer te weten komen over de persoon achter het cv van de kandidaat.
Daardoor wordt het werving- & selectieproces rechtvaardiger en inclusiever en ontstaat een betere voorselectie. De kandidaat vult op wetenschappelijk onderzoek gebaseerde vragenlijsten in over zijn of haar persoonlijkheid en motivatie, waardoor je kunt vaststellen of hij of zij de technische en gedragsvaardigheden bezit die nodig zijn om de rol met succes te vervullen.
Belangrijkste inzicht: testen tijdens de werving & selectieprocedure zorgen voor een betere voorselectie en voor een meer rechtvaardige, inclusieve procedure, doordat ze beter laten zien of kandidaten bij het bedrijf passen.