Volgens recent onderzoek van de Amerikaanse Business School MIT en Deloitte is Nederland wereldwijd een koploper in digitale transformatie. Het is dus geen verrassing dat veel Nederlandse managers vandaag de dag de nodige aandacht besteden aan digitale transformatie. Dit betekent dat er veel verandert en dat specifieke talenten nodig zijn voor succesvolle veranderingen. 

Digitale kandidaten veranderen recruitment

Digitale kandidaten hebben andere prioriteiten en richten zich veel meer op de korte termijn. Digitale kandidaten focussen niet alleen op de functie als geheel, maar ook op aantrekkelijkheid van de projecten waar zij aan werken. De termijnen zijn korter. Resultaten worden sneller gemeten.  

Stel digitale kandidaten in plaats van de standaardvraag: “Waar zie je jezelf over 5 jaar?”de vraag: “Waar zou je over 12 maanden willen zijn?”

Netwerken om toegang te krijgen  

Digitale kandidaten onderhouden uitstekende contacten met collega's in hun sector. Ze weten precies wat hun huidige marktwaarde is en schromen doorgaans niet om precies het salaris te vragen dat zij denken waard te zijn.  

Zij willen ook graag het gevoel hebben gewaardeerd te worden door hun potentiële toekomstige werkgever. Dit is waar cultuur, sollicitatiegesprek, employer branding en niet-geldelijke voordelen het verschil kunnen maken.    

4 tips om digitale kandidaten aan te trekken

Wat zijn gezien het bovenstaande de beste manieren om digitale kandidaten aan te trekken? Hier zijn een aantal tips:

Begin met goed gedefinieerde recruitmentdoelstellingen

Dit betekent een duidelijke functieomschrijving die afgestemd is met alle rapportagelijnen. De inzet van een externe wervingsexpert kan helpen om subtielere kwesties op te sporen en te vermijden.

Zorg dat het salarisbudget duidelijk is

Wees realistisch bij de vaststelling van het salarisbudget. Misschien is het nodig meer te betalen om het juiste talent aan te trekken. Focus niet alleen op de kosten maar denk aan het schaarse lokale talent en hoeveel impact de nieuwe medewerker heeft.

Houd het wervingsproces kort

Houd de wervingstijd kort! Dit bezorgt de kandidaat een betere ervaring en toont dat het bedrijf slagvaardig is. Omdat er veel vraag is naar digitale kandidaten heeft u een veel betere kans om deze niet aan een concurrent te verliezen die een sneller aanbod kan doen.  

Denk aan de groei op lange termijn

Digitale professionals zijn op zoek naar een onmiddellijke impact. Zorg voor een loopbaanplan om digitale professionals na hun eerste belangrijke project te behouden. Zij willen snel groeien – zorg ervoor dat dit in uw bedrijf kan!  

Neem contact met ons op om te overleggen hoe we de beste kandidaten voor uw bedrijf aantrekken.  

 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen