Een dynamisch werkprogramma is aantrekkelijk voor zowel werkgevers als werknemers. Bij Michael Page weten we dat ons succes is gebaseerd en voortbouwt op een inclusieve cultuur.

Een omgeving waarin ervaring sterk wordt gewaardeerd en waarin medewerkers prioriteiten kunnen stellen voor hun persoonlijke en beroepsleven. Elk levensstadium brengt nieuwe prioriteiten, verantwoordelijkheden en kansen. Door flexibel om te gaan met wanneer, waar en hoe medewerkers werken kunnen zij hun privéleven en werk beter op elkaar afstemmen en functies makkelijker vervullen.

Alleen thuis of op kantoor werken of part-time contracten aanbieden is een mogelijkheid. Maar dynamisch werken speelt in op het feit dat het leven van werknemers niet altijd in het typische 9-5 tijdschema past en dat mensen op verschillende tijden van de dag productief zijn. Elk levensstadium brengt nieuwe prioriteiten, verantwoordelijkheden en kansen met zich mee. Door flexibel om te gaan met wanneer, waar en hoe mensen werken kunnen zij hun privéleven en werk beter op elkaar afstemmen en verschillende functies makkelijker vervullen. Het principe van dynamisch werken is een focus op de output en de belangrijkste resultaten en niet op het aantal gewerkte uren. Als de output hoog is en alle verantwoordelijkheden worden vervuld, maakt het immers niet veel uit waar en wanneer dit gebeurt.

Onderstaand volgt een aantal aspecten om rekening mee te houden.

1. Vereisten apparatuur

Afhankelijk van de aard van je bedrijf, moeten medewerkers thuis de beschikking krijgen over extra technologie. De vraag is bijvoorbeeld of zij hun eigen computer kunnen gebruiken of dat je hen voorziet van een laptop.

2. Bedrijfsbeveiliging

Informatie en documentatie van je organisatie worden toevertrouwd aan de medewerker buiten het bedrijf. Het gaat niet alleen om de medewerker zelf, maar ook om andere mensen die bij hem of haar over de vloer komen. En je moet er ook over nadenken hoe je de documenten weer terugkrijgt als er een eind komt aan de werkrelatie.

3. Communicatie

Door goede communicatie kunnen dynamisch werken en klantenservice samengaan. Om in contact te blijven met medewerkers die thuis werken moet je nadenken over hoe vaak contact met deze mensen nodig is, ook al is dat maar per e-mail. Het is belangrijk dat mensen die thuis werken regelmatig nieuws krijgen over het werk of de status van een project. Hierdoor voelen zij zich sterker betrokken bij de gang van zaken in het bedrijf.

4. Wat is de motivatie van de medewerkers?

Het beleid moet duidelijk stellen dat je verwacht dat medewerkers hun werkdag thuis net zo bekijken als een dag op kantoor. Medewerkers mogen niet denken dat thuis werken een alternatief voor de kinderopvang is.

5. Formulering van het beleid

Hoe gedetailleerder het beleid, des te makkelijker het is om eventuele meningsverschillen over de rechten van medewerkers op te lossen. Bespreek de tekst van het beleid en de eventuele risicobeoordelingsprocedures met de juridische afdeling.

Deze informatie is alleen als richtlijn bedoeld. Om te bepalen wat past bij jouw bedrijf moet je overleggen met je eigen HR- of juridische afdeling of met externe adviseurs.

Als je aanvullende informatie wilt, of wilt bespreken hoe we kunnen helpen bij de werving en selectie, neem dan contact op ons op.

 

 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen