Emotionele AI: streven naar empathische machines

We staan aan de vooravond van een nieuwe sprong in de ontwikkeling van artificiële intelligentie (AI). De nieuwe generatie intelligente chatbots en geautomatiseerde platforms, die vragen van klanten verwerken, is nog maar het begin.

Bepaalde taken zullen worden uitgevoerd door artificiële intelligentie, maar zal er altijd behoefte blijven aan personeel: klanten zullen altijd een voorkeur houden voor persoonlijk contact.

Hoe ontwikkelen chatbots zich? Ze voelen steeds beter aan wat de voorkeuren zijn van de klant waarmee ze communiceren; bijvoorbeeld wat zijn of haar band is met bekende merken. Daardoor is de opkomst van zogenaamde ´empathische machines´, die op basis van harde data op bijna menselijke wijze kunnen communiceren, weer een stapje dichterbij.


 

Robotassistenten

Chatbots kunnen op dit moment al een groot deel van de vragen aan de klantenservice overnemen, waardoor medewerkers tijd hebben om andere taken uit te voeren. Zodra ze in staat zijn vragen te interpreteren, en op een wijze te communiceren die niet meer te onderscheiden is van menselijke interactie, kunnen ze ook meer gecompliceerde taken overnemen.

Door het toenemende gebruik van chatbots zal de grens tussen menselijke interactie en een gesprek met een machine steeds verder vervagen. Op dit moment heeft een kwart van bevolking in Groot Brittannië, zonder het te weten, al een gesprek gevoerd met de chatbot van een klantenservice. De verwachting is dat in 2020 de helft van de bevolking met een chatbot te maken zal hebben gehad.

De grote meerderheid van de klanten zal er echter de voorkeur aan blijven geven om door een persoon geholpen te worden. Ze willen dat er daadwerkelijk naar hun problemen geluisterd wordt, dat er vervolgens actie wordt ondernomen en hun klacht niet in een dossier verdwijnt.

Soft skills worden steeds belangrijker

AI-systemen beschikken nu al over het vermogen om op een min of meer natuurlijke wijze een conversatie met gebruikers te voeren en antwoorden te geven - Google Duplex is daar een mooi voorbeeld van. Hoewel chatbots nu al verbazingwekkend geavanceerd zijn, zullen AI-programma´s op het werk vooral gebruikt worden als ondersteuning. Werknemers zullen moeten leren hoe deze tools werken om ze op de meest efficiënte manier te kunnen gebruiken. Vooral voor werknemers die met klanten werken zal kennis van artificiële intelligentie essentieel zijn.

Klanten zullen zowel in de winkel als online te maken krijgen met door artificiële intelligentie aangedreven systemen die producten aanbevelen op basis van hun voorkeuren. In de toekomst zullen we het vreemd vinden als er niet op onze persoonlijk voorkeur wordt gelet als we online of fysiek aan te winkelen zijn.

De digitale jij

Naarmate technologie zich ontwikkelt, ontstaan er ook nieuwe manieren van communiceren. Een voorbeeld is de IPhone X, waarbij gebruikers "animoji's" kunnen gebruiken: gepersonaliseerde geanimeerde emoji's die de FaceID-functie van het toestel gebruiken om de gelaatsbewegingen van de gebruiker na te bootsen. Daardoor wordt het mogelijk om via een digitale versie van jezelf je fysieke uitdrukking in real time weer te geven, bijvoorbeeld tijdens webinars, virtuele jobbeurzen en 121 vergaderingen.

Omdat artificial intelligence steeds geavanceerder en menselijker wordt, zal emotionele intelligentie in de toekomst waarschijnlijk beschouwd worden als een vaardigheid die een werknemer moet beheersen om op de werkplek te kunnen functioneren. Het vermogen van mensen om empathie te tonen bij het nemen van beslissingen zal waarschijnlijk uitgroeien tot een belangrijke vaardigheid.

Wat zijn de belangrijkste trends en in welke mate zullen ze ons werk beïnvloeden? We hebben gekeken naar de volgende trends: