De IT-afdeling van een groot bedrijf is betrokken bij verschillende belangrijke activiteiten die de traditionele afdelingsgrenzen vaak overstijgen en de service manager houdt hier toezicht op. Deze uiterst belangrijke persoon staat in verbinding met alle delen van het bedrijf, met een bijzondere nadruk op hardware- en softwaretoepassingen, computernetwerken en diverse systemen en processen.  

Verantwoordelijkheden - Wat doet een service manager?  

De service manager heeft een reeks verantwoordelijkheden, waaronder:  

  • het onderhouden van wederzijds lonende relaties met klanten, leveranciers, ondersteunend personeel en beveiligingspersoneel;  
  • het introduceren van innovatieve oplossingen die de dienstverlening aan klanten zullen verbeteren zonder het bedrijf negatief te beïnvloeden;  
  • het bepalen van doelen en doelstellingen voor IT-medewerkers en het controleren van de prestaties ten opzichte hiervan;  
  • het nauw samenwerken met externe leveranciers van technologie, software en beveiligingsdiensten;  
  • het aansturen van een team van IT-specialisten, inclusief werving, ontwikkeling, training en discipline;  
  • het bepalen of updates, migraties en upgrades nodig zijn.  

Over welke kwaliteiten moet een succesvolle service manager beschikken?  

Service managers zijn vaak zeer ervaren specialisten die veel aandacht besteden aan details. Ze hebben een grondige kennis van hardware, softwaretoepassingen, bedrijfsprocessen en hoe deze een bedrijfsomgeving beïnvloeden, gekoppeld aan een uitgebreide kennis van de principes van netwerken en cloud computing.   

Deze functie vereist veel meer dan alleen technische expertise. Succesvolle service managers zijn inspirerende leiders en dynamische individuen die in staat zijn om de talenten van een vaak uiteenlopende groep individuen samen te brengen en zo een kracht voor verandering en verbetering te creëren. Een achtergrond in people management is een groot voordeel voor elke kandidaat.  

In een ICT service manager-vacature staat ook vaak dat ze goed moeten kunnen communiceren. Ze moeten natuurlijk hun boodschap kunnen overbrengen aan het team en ook weten hoe ze het best verslag kunnen uitbrengen aan het hogere management over de dagelijkse gang van zaken op hun afdeling. Nauwkeurigheid en analytisch denkvermogen komen in deze functie goed van pas.  

Opleiding en competenties - Hoe word je service manager?  

Potentiële werkgevers zijn op zoek naar kandidaten met een goede academische achtergrond, bij voorkeur met een bachelordiploma. Relevante vakgebieden zijn informatica, geavanceerde wiskunde, computerprogrammering en informatietechnologie. Aantoonbare voorbeelden van kritisch denken, interpersoonlijke communicatie, projectmanagement en teamleiderschap zijn ook een pre bij een sollicitatie.  

Bekwaamheid in verschillende IT-systeembeheerapplicaties is ook een potentiële doorslaggevende factor. Voorbeelden hiervan zijn SolarWinds, N-able Suite, ManageEngine ServiceDesk Plus, Alloy Navigator en ServiceNow. Goede kennis van computertalen kan in sommige functies ook een pre zijn.  

Doorgroeimogelijkheden - Wat is de toekomst van een service manager?  

De doorgroeimogelijkheden in de IT-sector zijn zeer indrukwekkend en er zijn veel mogelijke paden die een IT service manager kan bewandelen. Denk hierbij aan de mogelijkheden die worden geboden door functies zoals lead service manager, head of service management, director of IT en head of cybersecurity.  

Salaris - Hoeveel verdient een service manager?  

IT service manager is een belangrijke en prestigieuze functie en de salarissen in de huidige markt weerspiegelen dit.  

Op zoek naar een baan?

Vind de beste vacatures op onze website

Solliciteer nu

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Job Match

Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool

Upload uw cv

Populaire artikelen