IT Support-functies zijn steeds belangrijker geworden in de wereldwijde handel, deels omdat bedrijven steeds meer zijn gaan vertrouwen op hun netwerken, systemen en applicaties. IT Support Specialists hebben een cruciale inbreng in alle aspecten van de infrastructuur van het bedrijf, inclusief de hardware, software en cloud. Het is een gevarieerde, interessante en lonende baan.  

Verantwoordelijkheden - Wat doet een IT Support Specialist?  

IT Support omvat verschillende belangrijke taken, waaronder:  

  • het bieden van technische ondersteuning aan alle medewerkers, en aan klanten, eindgebruikers en relevante belanghebbenden;  
  • het assisteren bij een breed scala aan problemen, waaronder verbindingsproblemen, toegang tot gegevens, netwerkstoringen, slechte computerprestaties en cloudmigratie;  
  • het in bedrijf stellen en installeren van upgrades, reparaties, onderhoudsprogramma’s en gegevensoverdrachten;  
  • het oplossen van problemen met verschillende apparaten, waaronder printers, scanners, desktop- en laptopcomputers, handheld apparaten en servers;  
  • het aanmaken van IT-tickets via ticketvolgsoftware en het bewaken van de voortgang van individuele taaktrajecten.  

Over welke kwaliteiten moet een succesvolle IT Support Specialist beschikken?  

De beste IT Support Specialists hebben een grondige allround kennis van alle aspecten van IT. Ze kunnen problemen zo snel en efficiënt mogelijk oplossen, terwijl ze hun werk toch rustig en methodisch aanpakken. Een ander belangrijk aspect van de functie is het vermogen om technische zaken uit te leggen aan niet-technisch personeel, dus geduld en begrip zijn belangrijk.  

Het is ook een voordeel als de kandidaten blijk geven van een methodische aanpak bij het oplossen van problemen en de situatie onder controle kunnen houden, zelfs als anderen steeds meer spanning ervaren. Een scherp oog voor detail is een must, net als de noodzaak om flexibel te zijn bij het jongleren met de behoeften van verschillende afdelingen. Er zullen momenten zijn waarop alleen wordt gewerkt, dus zelfmotivatie is erg belangrijk.  

Ten slotte is de kans op succes veel groter bij mensen met een ‘can-do’-houding ten aanzien van de functie. Een positieve instelling helpt om de eindgebruikers gerust te stellen dat hun IT-behoeften in goede handen zijn, zelfs wanneer situaties uiterst stressvol lijken te zijn.  

Opleiding en competenties - Hoe wordt u IT Support Specialist?  

Om te slagen in IT Support moeten kandidaten over een goede allround kennis beschikken van IT, inclusief programmeertalen, digitale marketing, cybersecurity, softwareontwikkeling, data science, technisch schrijven, full-stackontwikkeling en veelgebruikte besturingssystemen. Een IT Support Specialist kan in veel opzichten worden gezien als een echte allrounder.  

Hoewel voor sommige vacatures op dit gebied geen bachelordiploma wordt gevraagd, zal dat meestal wel een vereiste zijn, bij voorkeur in een relevante studierichting zoals informatica, computerprogrammering, informatietechnologie of computertechniek. Voor stages en leerwerkcontracten zijn diploma’s meestal een must.  

Doorgroeimogelijkheden - Wat is de toekomst van een IT Support Specialist?  

Wie succesvol is in een IT Support-functie mag uitkijken naar een veelbelovende carrière. Er zijn veel functies die beschikbaar zijn voor personen die een bewezen staat van dienst hebben als IT Support Specialist, waaronder specialismen in cybersecurity, programma- en projectbeheer, cloud computing en programmeren. Senior IT Manager, Director of Tech en Lead Systems Engineer behoren ook tot de mogelijkheden.  

Salaris - Hoeveel verdient een IT Support Specialist?  

De salarissen op de lagere niveaus van IT Support zijn vergelijkbaar met die van functies die gepaard gaan met loopbaanontwikkeling, terwijl ze verder op de ladder zeer lonend kunnen zijn.

Populaire artikelen