Op zoek naar een baan?
Vind de beste vacatures op onze website
Pas op voor oplichting! Meer info.
Bedrijven zijn zich steeds bewuster van de noodzaak om de beste kandidaat voor de baan te vinden en willen zo veel mogelijk over hun kandidaten te weten komen. Als je wordt uitgenodigd voor een tweede gesprek, kun je gerust stellen dat je tijdens het eerste gesprek een goede indruk hebt gemaakt. Je voldoet duidelijk aan de verwachtingen en de werkgever overweegt je serieus voor de functie. Je bent echter niet de enige. De tweede fase is bedoeld om de beste kandidaten verder onder de loep te nemen en een uiteindelijke beslissing te nemen over wie het beste bij de baan past.
Maar wat is er deze keer anders, wat kun je verwachten en hoe moet je je daarop voorbereiden? Dit zijn de vragen die je jezelf vooraf kunt stellen. Met de juiste voorbereiding maak je meer kans om binnen afzienbare tijd een nieuwe baan te hebben.
Lees ook: 9 vragen voor je recruiter voorafgaand aan je sollicitatiegesprek
Lees ook: Voorbereiden op een sollicitatiegesprek
Een eerste sollicitatiegesprek wordt over het algemeen gehouden om je basiscompetenties te testen, je carrière te bespreken en een algemeen beeld te krijgen of je een passende kandidaat bent. De vragen hebben vaak te maken met je cv en de functieomschrijving. Ze hebben je waarschijnlijk gevraagd om wat over jezelf te vertellen en over je motivatie en je heeft zelf ook vragen kunnen stellen. Nadat je voor een tweede gesprek bent uitgenodigd, kun je er gerust van uitgaan dat je deze vragen naar tevredenheid hebt beantwoord en dat je een goede indruk heeft gemaakt. Ze denken dat u wel in de functie zult passen maar hebben nog een aantal aanvullende vragen om zeker te weten of ze u de baan aanbieden.
Het tweede gesprek is bedoeld om na te gaan wat jou onderscheidt van de andere kandidaten die zij overwegen. Ze zullen kijken naar je werkstijl en naar de specifieke vaardigheden en ervaring die je meebrengt om de functie succesvol uit te voeren. Verder zullen ze eventuele vragen die ze nog hadden na het eerste gesprek aan de orde willen stellen. Je ontmoet mogelijk ook andere leden van de organisatie, met wie je nauw gaat samenwerken. Bovendien moet je bij veel tweede gesprekken een presentatie, een verslag of iets dergelijks opstellen, wat je uitdaagt om je capaciteiten en geschiktheid voor de functie te laten zien.
Verwacht uitgedaagd te worden. Het tweede gesprek voelt vaak intenser aan dan het eerste. Dit komt deels doordat je het gevoel hebt dat je dichter bij je doel bent, waardoor de inzet dus hoger is, maar ook omdat je gesprekspartners je zullen proberen uit te dagen, misschien de druk zullen opvoeren, allemaal om te zien hoe je ermee omgaat. Ze zullen een aantal zwakke punten hebben geïdentificeerd die in het eerste gesprek naar boven zijn gekomen en je hierover doorvragen. Misschien vertellen ze je zelfs wel waarom ze niet zeker weten of ze je wel gaan aannemen. Dit is om te kijken hoe je reageert, hoe je antwoordt en of je hun kan laten zien dat je deze baan echt wilt.
Misschien vragen ze je verder om iets voor te bereiden om het aan de ondervragers te presenteren. Voor een baan in marketing kun je bijvoorbeeld worden gevraagd een campagneplan te presenteren. Voor een financiële positie kan dit een rapport zijn over financiële gegevens die ze je hebben gegeven en voor een projectmanagementfunctie moet je wellicht een risicoanalyse uitvoeren op een bestaand transitieplan. Wat ze ook van je vragen, het is vast en zeker nauw verbonden met de specifieke vacature waarvoor je solliciteert en het geeft je een uitstekende gelegenheid om je vaardigheden en je inzicht in het bedrijf te laten zien.
Je moet zich natuurlijk op elk sollicitatiegesprek voorbereiden, maar voor een tweede gesprek is een goede voorbereiding van uiterst groot belang. Je moet laten zien dat je een goed inzicht hebt in het bedrijf, de bedrijfsdoelen en hoe de afdeling waar je wilt gaan werken daarin past. Onderzoek zo veel mogelijk over het bedrijf en de mensen die je gaat ontmoeten. Als je kunt aantonen dat je het bedrijf en de mensen die er werken begrijpt en kunt laten zien hoe je erin past en wat je kunt bijdragen, dan ben je op de goede weg om hen te overtuigen dat je de juiste persoon bent voor de functie.
Dit is een kans om jezelf te verkopen. Identificeer de belangrijkste eigenschappen die nodig zijn om goed te presteren, maar zorg er vooral voor dat je dit illustreert met voorbeelden van je capaciteiten op die gebieden.
Dit is geen strikvraag. Geef gerust wat ideeën over dingen die volgens jou verbeterd zouden kunnen worden. Misschien is het de website, de winkelinrichting of zelfs een technologische oplossing die de productiviteit zou kunnen verbeteren. Wees niet te kritisch, maar laat zien dat je ideeën kunt aandragen om eventuele problemen die je hebt opgemerkt op te lossen.
De ondervrager wil weten dat je je loopbaan serieus neemt en heeft nagedacht over welke richting je op wilt. Ze zoeken waarschijnlijk iemand voor de lange termijn. Het is altijd een goed idee om een specifiek antwoord te geven. Zeg niet zomaar 'ik wil manager worden' maar laat zien dat je hebt nagedacht over wat voor soort werk of mensen je wilt managen. Misschien wil je een team leiden dat zich bezighoudt met een transitieproject, of verantwoordelijkheid nemen voor klantenrelaties op hoog niveau. Wat het ook is, je komt beter over als je laat zien dat je er goed over hebt nagedacht.
Misschien hebben ze je in het eerste gesprek al gevraagd waarom je deze functie graag wilt, maar deze keer kijken ze wat je diepere drijfveren zijn. Dit is een uitgelezen kans om aan te tonen dat je werkelijk energie wilt steken in de functie, het bedrijf en de toekomst van de organisatie. Welke verantwoordelijkheden in de functieomschrijving interesseren je in het bijzonder, en waarom is de richting die het bedrijf uitgaat iets waar je deel van wilt uitmaken?
Dit is vaak de slotvraag en dit geeft je de kans om een samenvatting te geven van wat je hebt voorbereid. Het draait er hier om of je enthousiasme toont en of je kunt laten zien waarom ze jou niet moeten laten lopen.
Vind de vacature die bij u past op basis van uw vaardigheden en ervaring in uw cv met onze innovatieve tool