ls het erom gaat managementvaardigheden te verwerven en te leren hoe je doeltreffend een team kunt leiden, hoef je niet te wachten tot de volgende promotie om bij te leren. Op welke plaats je ook zit binnen je bedrijf of organisatie, je kunt altijd werken aan je leiderschapsvaardigheden en een gerespecteerde en gewaardeerde autoriteit op dit gebied worden. Er zijn een paar dingen om rekening mee te houden als je je als manager wilt bekwamen.

Zo leid je een team op een doeltreffende manier:

Neem verantwoordelijkheid

Dit is misschien erg voor de hand liggend, maar verantwoordelijkheid nemen is cruciaal als je een leider wilt zijn. Erkennen van succes en mislukkingen en het gewicht van besluiten op je schouders nemen is wat een leider onderscheidt van de gemiddelde medewerker. Elke actie heeft gevolgen – positieve of negatieve – en mensen die deze gevolgen op een integere manier het hoofd bieden zijn degenen die stappen zullen maken.

Help anderen omhoog

Dit is ‘Hoe leid je een team 101’. Bij het leiden van een team gaat het er niet om dat je een ander naar beneden duwt om zelf hoger te staan. Het gaat over aanmoediging, ondersteuning en complimenten om de anderen om je heen verder te helpen. Door anderen te helpen beter te worden, bevorder je een gelukkige en gezonde werkomgeving en deze biedt de beste kans op goede resultaten.

Optimaliseer

Hoe vaak ben je niet ergens aan begonnen en vastgesteld dat je gefrustreerd wordt van gemiste kansen en langdradige of verspillende processen? Als iets minder goed werkt dan mogelijk zou zijn, zeg er dan – tactvol – iets van! De indruk die je uiteindelijk wilt maken is die van een competent teamlid met een sterke, resultaatgerichte visie.

Weet wanneer je iets moet zeggen – en wanneer je beter kunt zwijgen

Een van de belangrijkste aspecten in het leiden van doeltreffende vergaderingen is het inzicht dat het er niet alleen om gaat dat je gehoord wordt. Als je eist dat mensen naar jou luisteren, is dat vaak de beste manier om ervoor te zorgen dat ze dat niet doen. In plaats van vergaderingen te domineren kun je beter anderen laten spreken en alleen iets bijdragen als dat echt zinvol is. Eindeloos gepraat zonder dat je iets nieuws of productiefs zegt, maakt dat je egocentrisch over komt en het lijkt of je een gebrek aan inzicht hebt.

Bewijs wat je waard bent

Niemand beschouwt jou als een leider als je altijd te laat bent, deadlines mist, slordig werkt en constant het budget overschrijdt. Charisma is fantastisch maar om echt vooruit te komen moet je enthousiast en productief zijn. Leer hoe je een voorbeeldfunctie kunt vervullen en je team kunt laten zien wat succesvol werken is.

Nee is ook een antwoord

Natuurlijk moet je hier voorzichtig mee zijn, maar het is een feit dat leiders en vernieuwers niet bekend staan om hun blinde gehoorzaamheid en instemming. Als dat nodig is en je intuïtie zegt dat er iets niet klopt, heb dan de moed om nee te zeggen. Als je overal ja op zegt, zoals “Kun je vanavond ook weer langer werken?” en “Jij komt straks toch ook nog mee voor een biertje?”, kan dit de indruk geven dat je niet erg standvastig bent.

Toon empathie

Empathie is het steeds zeldzamere vermogen om jezelf in iemand anders te verplaatsen en te voelen wat zij op dat moment voelen. Herhaaldelijk verkeerd begrijpen en verkeerd interpreteren van de doelen, angsten of ambities van anderen kan je in een zeer lastige positie brengen. Maar als je empathisch bent tegenover je team en je collega's, ontwikkel je een sterke werkrelatie en bouw je vertrouwen en respect op – en op basis daarvan succes.
 

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen