Amsterdam, 7 december 2016 – Bijna negentig procent van de Nederlanders is niet bereid te verhuizen voor het werk. Daarmee heeft Nederland, in weerwil van onze VOC-mentaliteit, de meest honkvaste beroepsbevolking van Europa. Dit blijkt uit een onderzoek van recruitmentspecialist PageGroup naar woon-werkverkeer onder meer dan 12.000 Europeanen in elf landen.

Het contrast met andere Europese landen is enorm, als het aankomt op de bereidheid te verhuizen voor een baan. In Frankrijk is men het meest geneigd de koffers te pakken en zou 72 procent van de ondervraagden verhuizen wanneer het werk dat vereist. Ook onze zuiderburen zijn redelijk mobiel (45% van de ondervraagden geeft aan verhuizen geen probleem te vinden). Nederland bungelt onderaan de lijst met slechts 13 procent.

Hier zijn meerdere oorzaken voor aan te wijzen, zegt Joost Fortuin, managing director bij Page Personnel Nederland: “De economie trekt aan en het is vaak simpelweg niet nodig om te verhuizen. Dichterbij huis is er ook wel werk. Daarbij treft men in veel Europese landen regelingen om medewerkers tegemoet te komen, zoals een verhuiskostenvergoeding, wat in Nederland toch minder vaak gebeurt. Nederlandse bedrijven die de juiste mensen willen werven en aan zich willen binden, zullen derhalve op andere dingen moeten inzetten. Door zich bijvoorbeeld op een goed bereikbare plek te vestigen of hen tegemoet te komen in de vorm van flexibele werktijden of thuiswerkmogelijkheden.”

Gelderland de minst flexibele
De inwoners van Gelderland blijken het meest gehecht aan hun woonplek: slechts 2,4 % ziet verhuizen voor het werk als een optie. In Noord-Holland zijn werknemers, met 17 %, het meest bereid om te verhuizen. “Voor bedrijven is dit nuttige informatie om in hun achterhoofd te houden als ze hun bedrijfsactiviteiten willen verplaatsen”, stelt Fortuin. “Grote reorganisaties gaan steeds vaker gepaard met een bedrijfsverhuizing, waarbij alle activiteiten op één locatie worden gecentraliseerd. De uitdaging is om een plek te kiezen die voor alle medewerkers goed bereikbaar is. Veruit de meeste mensen zijn bereid om tot een uur onderweg te zijn. Zo is Rotterdam-Den Haag voor bijna niemand een probleem, maar is het traject Amsterdam-Eindhoven voor de meeste forenzen een stap te ver. De kans is groot dat zij in dat geval vroeg of laat een nieuwe baan dichter bij huis zoeken.”

OV versus de auto
Een van de belangrijkste kwesties als het gaat om bereikbaarheid, is het grote verschil in reistijd tussen auto- en OV-reizigers. Bijna 70 procent van alle OV-forenzen is meer dan drie kwartier onderweg, terwijl dat bij automobilisten maar voor 34 procent geldt. In dat licht is het niet verbazingwekkend dat het aantal OV-reizigers nog altijd ver achterloopt bij het aantal autogebruikers. Er zijn verschillende voorbeelden van bedrijven die dat probleem hebben onderkend. Zo besloot het consultancybureau Arcadis het kantoor te verhuizen naar een stationslocatie in Den Bosch, waardoor het OV-gebruik toenam van 3 naar 24 procent.

De slechte bereikbaarheid van bedrijven hangt in sommige gevallen ook samen met de beperkte efficiëntie van het openbaar vervoer. In vergelijking tot landen zoals Duitsland en Zwitserland geven Nederlanders een laag cijfer aan de OV-verbinding naar hun werk: slechts 67 procent vindt het openbaar vervoer efficiënt. “Vaak is er eenvoudigweg geen andere manier is om het bedrijf te bereiken dan per auto”, zegt Fortuin. “Zo hebben verschillende bedrijven in West-Brabant moeite met het aantrekken van stagiaires omdat er geen busverbinding is. Een bedrijventerrein in Papendorp, nabij Utrecht, kampte met een vergelijkbaar probleem. Daar werd, in samenwerking met de gemeente Utrecht, een pendeldienst opgezet. In sommige gevallen leverde dat werknemers een halvering van de  reistijd op. Dergelijke maatregelen maken het een stuk eenvoudiger voor organisaties om talent aan te trekken.”

Bereikbaarheid per auto is over het algemeen een minder groot probleem. Ondanks geklaag over files, gelden de Nederlandse weggebruikers als de meest tevreden forenzen in heel Europa. Waar in landen als Duitsland en België rond de 40 procent van de werknemers gestrest op het werk arriveert, vanwege files en ander oponthoud, geldt dat in Nederland slechts voor 19 procent

Neem de obstakels weg
Dat neemt niet weg dat ook automobilisten liever niet langer dan een uur reistijd kwijt zijn. Op de vraag hoe je er als bedrijf voor zorgt dat je de beste werknemers binnenboord houdt zodra die grens wordt overschreden, antwoordt Fortuin: “Hoewel veel werkgevers vroeg of laat voor die vraag komen te staan, is er vaak niets over reistijden vastgelegd in het arbeidscontract. Er zijn wel een aantal regelingen waarmee werkgevers hun medewerkers tegemoet kunnen komen. Zo kan een belangrijke financiële hobbel worden weggenomen door de verhuiskosten te vergoeden. De vergoeding is voor bedrijven fiscaal aftrekbaar, mits aan een aantal voorwaarden wordt voldaan. Zo moeten werknemers vóór de verhuizing ten minste 25 kilometer van de werkplek wonen. Het van oorsprong Limburgse distributiebedrijf DHL Fashion wist op die manier bijna alle 150 werknemers te overtuigen om mee te verhuizen naar Tiel. Wie liever in Venlo wilden blijven wonen, mocht op en neer rijden in werktijd. Dat trok de meeste werknemers over de streep.”

###

Over PageGroup
PageGroup is in 1976 opgericht in Groot-Brittannië en is inmiddels één van ´s werelds bekendste en meest gerespecteerde werving- en selectiebureaus. PageGroup is actief in 35 landen en levert zowel op lokaal, regionaal als op wereldniveau recruitmentservices en carrièremogelijkheden.

Voor meer informatie of een interviewaanvraag kunt u contact opnemen met:

Wilco Rutenfrans

[email protected]

+31 71 568 0028