How to conduct an effective interview

Het werven van de juiste mensen is cruciaal voor het succes van ieder bedrijf. Door een effectief sollicitatiegesprek te voeren, kun je vaststellen of de kandidaat over de juiste vaardigheden en kennis beschikt om de vacature succesvol te vervullen. Ook ontdek je of de kandidaat met zijn of haar houding, motivaties en waarden goed kan functioneren binnen het team/bedrijf. Volg deze tips om je volgende sollicitatiegesprek effectief te voeren:

Voorbereiding voor het gesprek

Om een zinvol sollicitatiegesprek te voeren is een goede voorbereiding cruciaal. Bekijk het cv van de kandidaat nauwkeurig en noteer vooraf vragen waarmee je meer informatie bloot kunt leggen over hun persoonlijke kwaliteiten en professionele vaardigheden. Indien er andere collega's bij het gesprek aanwezig zullen zijn, deel je vragen dan ook met hen. Bedenk hoe je de voordelen van je bedrijf en de functie zult belichten. Reserveer een passende ruimte om het gesprek te voeren en zorg ervoor dat deze comfortabel en vrij van afleidingen is. Heb je een online gesprek? Zorg dan dat je in een rustige ruimte zit, het liefst met een neutrale achtergrond. Controleer van te voren dat de verbinding goed werkt.

Lees ook: werven en selecteren op afstand

Je vragen formuleren

Tijdens een sollicitatiegesprek zijn gedragsvragen een effectieve manier om te beoordelen of de kandidaat de specifieke vaardigheden en eigenschappen in huis heeft die je zoekt. Deze techniek is gebaseerd op het idee dat gedrag uit het verleden de beste indicator is voor toekomstige prestaties. Bekijk de functieomschrijving en noteer de belangrijkste eigenschappen, kennis, gedragskenmerken en capaciteiten die nodig zijn voor de rol. Maak vervolgens een lijst met vragen aan de hand waarvan de kandidaat uit kan leggen hoe hij of zij deze kwaliteiten in het verleden heeft getoond, op basis van specifieke voorbeelden:

  • Wat was je specifieke taak tijdens deze samenwerking? (Taak)
  • Hoe heb je deze taak aangepakt? (Actie)
  • Welk resultaat had deze aanpak tot gevolg? (Resultaat)
  • Was je tevreden met het resultaat? (Reflectie)

Lees ook: vind het beste talent met gedragsgerichte sollicitatiegesprekken 

Het gesprek voeren

Start het sollicitatiegesprek door jezelf en eventuele andere aanwezigen voor te stellen. Leg de opbouw van het gesprek uit en vertel kort iets over het bedrijf, waaronder de kernactiviteiten, omvang, financiële positie, groeiplannen en bedrijfscultuur. Omschrijf de functie op een pakkende manier, benoem hierbij ook projecten die op de rol staan en bespreek de doorgroeimogelijkheden.

Luister tijdens het gesprek aandachtig naar de antwoorden van je gesprekspartner en maak notities als referentiebron. Pas op voor ontwijkende antwoorden, en vraag zo nodig door. Besteed ook aandacht aan de persoonlijke stijl, houding en waarden van de kandidaat. Op deze manier kun je een weloverwogen mening vormen over zijn of haar geschiktheid.

Het gesprek afronden

Rond het gesprek af door de kandidaat te vragen of hij of zij nog vragen heeft over de functie of het bedrijf. Dit is een goede manier om te toetsen of de kandidaat goed over de functie heeft nagedacht, onderzoek heeft gedaan naar het bedrijf en opgelet heeft tijdens het sollicitatieproces. Bedank de kandidaat voor zijn of haar tijd en interesse, en vertel wanneer de beslissing gemaakt zal worden. Probeer zodra de kandidaat vertrekt je notities samen te vatten. Zo staat je indruk van de persoonlijkheid, vaardigheden en capaciteiten van de kandidaat nog vers in je geheugen. Dit zal je, na het spreken van andere kandidaten, helpen met het maken van de juiste beslissing.

Op zoek naar talentvolle kandidaten? Neem hier contact met ons op

Op zoek naar kandidaten?

Wil je je wervingsbehoeften met ons bespreken ?

Neem contact met ons op

Salarisoverzicht

Bekijk de belangrijkste trends in de markt en salarissen per sector.

Lees meer

Populaire artikelen